منا آذری

ساخت وبلاگ

 

ترس از ارتفاع، علل، نشانه ها و درمان فوبیای ارتفاع

ترس از ارتفاع یا همان فوبیای ارتفاع از اختلالات اضطرابی می باشد که طی آن فرد دچار ترس شدید و افراطی از ارتفاع می شود.

این افراد زمانی که تصور می کنند که در ارتفاعات هستند دچار اضطراب و ترس می شوند و آن را به صورت شناختی، حسی و جسمانی  نشان می دهند. امروزه روش های درمانی موثر مانند درمان شناختی رفتاری برای این نوع فوبیا وجود دارد.

در این مقاله به بررسی فوبیای ارتفاع، علل و نشانه های و درمان آن می پردازیم مطالعه این مقاله می تواند اطلاعات بسیاری در اختیار شما قرار دهد.

ترس از ارتفاع، فوبیای ارتفاع

به طور کلی فوبیا باعث ترس های غیر منطقی، افراطی و مداوم نسبت به یک شی یا  وضعیت خاصی می شود. افرادی که به فوبیای ارتفاع دچار هستند به طور فعالانه ای از رفتن به ارتفاعات، ساختمان های بلند و آسانسورهای شیشه ای بیرون از ساختمان و غیره دوری می کنند.

این افراد اگر تصور کنند که در جایی بلند هستند دچار اضطراب شدید می شوند و علائم فوبیا را تجربه خواهند کرد. فوبیای ارتفاع دارای سه بعد می باشد که به بررسی آن ها می پردازیم.

شناختی

بعد شناختی مربوط به تفکراتی است که فرد در مورد ارتفاع دارد، به طور مثال نوع نگرش فرد در مورد سقوط کردن از ارتفاع مربوط به بعد شناختی می شود.

احساسات

زمانی که فرد در ارتفاعات قرار می گیرد و یا موقعیت آن را تصور می کند، احساساتی مانند رفتار غیرکنترل مانند ترس و اضطراب شدید را تجربه می کنند.

علائم جسمانی

علائم جسمانی همان علائم فیزیولوژیکی می باشد که فرد از خود نشان می دهد این علائم شامل بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید، سرگیجه، مشکل در تنفس و لرزش دست و پا می باشد.

افرادی که فوبیای ارتفاع دارند و از ارتفاع می ترسند در زندگی روزمره خود دچار مشکل می شوند. به عنوان مثال بالا رفتن از نردبان، رانندگی کردن بر روی پل، چرخ و فلک، ایستادن در تراس و موقعیت های مشابه برای آن ها اضطراب شدیدی را به همراه دارد.

موارد بیان شده باعث اختلال در سبک زندگی فرد و پایین آمدن کیفیت زندگی او می شود تا جایی که اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و وسواس فکری را به دنبال خواهد داشت.

علائم ترس از ارتفاع

علائم فوبیای ارتفاع در افراد متفاوت است در موارد خفیف ممکن است فردی که به فوبیا مبتلا می شود زمانی که در ارتفاعات قرار می گیرد احساس تنش و دلشوره می کند اما در موارد شدیدتر حتی تصور بودن در ارتفاعات برای فرد، علائم شدید اضطراب و سرگیجه را به همراه خواهد داشت.

اولین نشانه ترس از ارتفاع سرگیجه می باشد، افرادی که دچار فوبیا از ارتفاع شده اند هنگامی که در بلندی قرار می گیرند دچار سرگیجه می شوند، از دیگر علائم فوبیای ارتفاع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. اضطراب افراطی در هنگام بودن در ارتفاعات
  2. ایجاد علائم جسمانی و روانی ترس مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید بلافاصله بعد از بودن در ارتفاعات
  3. تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با مکان های بلند
  4. این علائم و نشانه ها بیشتر از ۶ ماه در فرد ادامه دارند و عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.

علل ترس از ارتفاع

اصلی ترین علل ایجاد فوبیای ارتفاع می توان به موارد زیر اشاره نمود:

تجربیات ناگوار گذشته

ممکن است برای فرد و اطرافیان او حادثه ناگواری در ارتفاعات رخ داده باشد و ارتفاع تداعی کننده این حادثه است و تجربیات ناگور گذشته را به خاطر او می آورد.

تفکرات فرد در مورد ارتفاع

تفکرات نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن فوبیا دارند.

به عنوان مثال اگر فرد تفکراتی مانند این که اگر در لبه بلندی بایستم ممکن است وسوسه شوم که بپرم و یا ممکن است دیگران من را هل دهند، ممکن است تعادلم را بر هم بزنند، ساختمان ساختار ضعیفی دارد.

ممکن است خراب شود و یا سرگیجه بگیرم و از ارتفاع سقوط کنم  همگی باعث به وجود آمدن فوبیا در فرد می شود و او از ارتفاع  و بلندی می ترسد.

نقش حفاظت کنندگی پرهیز از ارتفاع

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می دهد که نوزادان پس از مدت کوتاهی در مکان هایی که بلند است و ارتفاع دارد احتیاط می کنند. در نتیجه ترس از ارتفاع می تواند یک مکانیسم اکتسابی برای حفاظت از خود باشد.

منبع : ترس از ارتفاع | علل | نشانه ها و درمان فوبیای ارتفاع

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 352 تاريخ : چهارشنبه 31 فروردين 1401 ساعت: 23:58

 

مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن

مخالفت خانواده پسر با ازدواج مسئله است که بسیاری از زوجین با آن رو به رو می شوند، ممکن است شما با شرایطی مواجه شوید که دختری را برای ازدواج انتخاب می کنید اما خانواده با انتخاب شما  مخالف باشند، در این حالت تنش های میان شما و خانواده تان به وجود می آید که می تواند باعث درگیری میان شما شود.

بسیاری از خانواده به دلیل عدم اعتماد به انتخاب شما، مخالف ازدواج تان هستند، آن ها گمان می کنند که انتخاب همسر باید توسط خودشان انجام شود زیرا آن ها با تجربه تر هستند.

در صورتی که از انگیزه ازدواج تان مطمئن هستید بهترین راه این است که به صورت منطقی با خانواده تان صحبت کنید، هم چنین می توانید از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرید تا در این زمینه شما را یاری کند تا بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید و نگرانی های خانواده تان کاهش یابد.

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج او

مخالفت خانواده با ازدواج پسرشان دلایل مختلفی دارد، والدین تصور می کنند که خودشان می توانند دختر بهتری را برای فرزندشان انتخاب کنند و مصلحت فرزندشان را بهتر می دانند. پدر و مادر فکر می کنند که هنوز فرزندشان به بلوغ عاطفی و فکری کافی برای ازدواج نرسیده اند و نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند.

  1. نارضایتی از دختر منتخب پسر

برخی از خانواده ها اساسا با دختری که پسرشان برای ازدواج انتخاب کرده است مخالف می باشند و آن ها گمان می کنند که خودشان باید برای او، همسری را انتخاب کنند. در حقیقت این خانواده ها به مشورت دادن پسرشان و عدم تائید  دختری که او بر می گزیند قانع نمی باشند و می خواهند خودشان مستقیم برای همسرشان تصمیم بگیرند.

مشکل این جاست که خانواده ها به جای این که به دنبال همسر مناسب برای پسرشان باشند بیشتر به دنبال عروسی مناسب برای خودشان هستند که بتوانند به او افتخار کنند و از نظر آن ها برای پسرشان مناسب باشد.

  1. هراس خانواده از جدایی و مستقل شدن فرزند از خانواده

این خانواده ها ترجیح می دهند که پسرشان فعلا ازدواج نکنند، پسری که در خانواده نقش پدر و پشتیبان را دارد و اعضای خانواده به او وابستگی مالی دارند، نگرانند که با ازدواجش منجر به از دست دادن تکیه گاهشان شود و این مسئله بسیار برای آن ها نگران کننده می باشد.

هم چنین ممکن است مادر به پسرش بسیار وابسته باشد و عروس را به عنوان رقیبی برای خود در نظر بگیرد، دلیل دیگری که ممکن است خانواده ها مانع ازدواج پسرشان شوند شک در توانایی پسر برای اداره کردن زندگی می باشد.

در این حالت خانواده ها تصور می کنند که پسرشان به قدر کافی آگاه نیست و هنوز توانایی مالی اداره زندگی شان را ندارند و از پس زندگی بر نمی آید به همین دلیل از جدایی و مستقل شدن پسرشان می ترسند.

  1. در نظر داشتن دختری در دوستان و اطرافیان

در بعضی از موارد خانواده ها، دختر دیگری را در آشنایان برای پسرشان پسندیده اند و به همین دلیل با انتخاب پسرشان مخالف هستند و دوست دارند پسرشان با دختری که آن ها انتخاب کرده اند ازدواج کند به همین دلیل راضی به ازدواج پسرشان با دختری که خودش به عنوان همسر انتخاب کرده است نمی شوند.

نحوه مخالفت خانواده با ازدواج پسر

مخالفت خانواده پسر با ازدواج او، از زمان های قدیم تاکنون وجود داشته است، در ابتدای کار خانواده ها مخالفتشان را نشان می دهند و زمانی که دختر مورد علاقه پسرشان را می بینند مخالفتشان را علنی می کنند و شروع به کارشکنی می نمایند.

در برخی از مواقع والدین حرفی می زنند که پسرشان را بر سر دوراهی قرار می دهند، به عنوان مثال به او می گویند مطمئنی که بهتر از او انتخاب نمی کنی؟ یا می گویند خودت انتخاب کردی و اگر اتفاقی افتاد دیگه به ما ربطی ندارد.

به این ترتیب به طور غیرمستقیم مخالفتشان را نشان می دهند و اگر بخواهند شدیدتر مخالفت کنند به قطع رابطه و عدم حمایت مالی می پردازند.

در مقابل مخالفت خانواده ها چه کار کنیم؟

نکته اصلی که در زمان مخالفت خانواده با ازدواج باید بدانید این است که هر مخالفتی به معنی سوء نیت نمی باشد.

بر اساس مطالبی که بیان شد مشکل اصلی مخالفت خانواده پسر با ازدواج به دلیل عدم اطمینان خانواده ها به صلاحیت پسرشان برای انتخاب شخص مناسب است. به همین دلیل باید روی معیارهای ازدواج تان دقت کنید و معیارهای انتخاب همسر را برای خود و همسر آینده تان یک بار دیگر مرور نمایید.

 

داشتن ملاک و معیار اولین قدم برای دفاع از شخص مورد نظر می باشد و توجه داشته باشید که نقش خانواده ها در ازدواج بسیار مهم است و قبل و بعد از ازدواج تاثیر بسیاری بر روی زندگی تان دارد پس سعی کنید آن ها را نادیده نگیرید.

دوستی های قبل از ازدواج باعث وابستگی می شود و نقش بسیاری در شکل گیری عاطفی دارد به همین دلیل در چنین ازدواج هایی بیشتر برای انتخاب همسر دقت به خرج دهید.

پیشنهاد مشاور به شما: با مردان خسیس چگونه رفتار کنیم؟

توجه داشته باشید که مخالفت و دخالت والدین در امر ازدواج برای بسیاری از افراد پیش می آید.

به همین دلیل به جای لجبازی سعی کنید در مورد فردی که پسندیده اید با والدین تان به صورت منطقی مشورت کنید و آن ها را برای دیدن او ترغیب نمایید، زیرا دیده ها با شنیده ها بسیار متفاوت است و ممکن است با دیدن طرف مورد نظرتان، نظرشان عوض شد و دختری که به عنوان همسر انتخاب کرده اید را قبول کنند.

منبع : مخالفت خانواده پسر با ازدواج و راه حل آن

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 312 تاريخ : شنبه 27 فروردين 1401 ساعت: 16:24

 

ترس از مرگ (Thanatophobia ) به طور ذاتی در تمام انسان ها دیده می شود. انسان از بدو زندگی به دنبال امید، آرزو و اهداف خود می رود و مرگ دقیقا برعکس تمام این چیزها می باشد بنابراین طبیعی است که انسان از مرگ بترسد. 

اما زمانی این ترس تبدیل به فوبیا می شود که زندگی روزانه فرد را مختل کرده و اجازه داشتن یک زندگی عادی و شاد را از فرد بگیرد. شاید اساسی ترین دلیل ترس از مرگ این باشد که تصور مشخصی از مرگ نداریم و این امر می تواند ترسناک و دلهره آور باشد. 

ترس از مرگ در روانشناسی پدیده پیچیده ای می باشد که به علائم و نکات زیادی بستگی دارد در ادامه توضیحات کاملی در این مورد فراهم شده است:

مفهوم ترس از مرگ

بسیاری از افراد تصور می کنند که ترس از مرگ تنها مربوط به اتفاقات پس از مرگ می باشد، اما ترس از مرگ می تواند شامل نحوه یا پروسه مرگ باشد.

بسیاری از افراد با بالا رفتن سن و بیماری دچار این ترس و وحشت می شوند، معمولا افراد پس از مرگ دوستان و اطرافیانشان نیز درگیر این ترس می شوند. 

پیشنهاد مشاور:تست فوبیا و ترس | هراس | فوبیای اجتماعی با پاسخ

ترس از مرگ در کودکان

بسیار دیده می شود که کودکان ترس از مرگ والدینشان را دارند که می تواند باعث اضطراب و استرس آن ها شود. کودکان نمی توانند مانند بزرگسالان فکر کنند و موضوع مرگ می تواند برای آن ها بسیار ترسناک باشد نباید این موارد به عنوان اختلالات روانی در نظر گرفته شود اما بهتراست که با روانشناس یا روانپزشک در میان گذاشته شود.

کودک شما ممکن است از خواب بیدار شود و تنفس شما را در خواب چک کرده یا حتی شما را بیدار کند، نباید ناراحت یا عصبی شوید و بهتر است این اضطراب کودک خود را درک کنید.

درمان ترس از مرگعلائم ترس از مرگ

علائم این فوبیا همیشگی نیست و شما ممکن است علائم ذیل را فقط هنگام فکر به مرگ عزیزان خود تجربه کنید. علائم فوبیا مرگ شامل موارد زیر می باشد:

  • حملات پانیک
  • اضطراب بالا
  • سرگیجه
  • سردرد
  • تعریق
  • افزایش ضربان قلب
  • دل درد
  • حالت تهوع

فوبیا مرگ می تواند تاثیرات روانی زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

  • دوری از خانواده و عزیزان
  • خشم و عصبانیت
  • ناراحتی و افسردگی
  • احساس گناه
  • نگرانی بیش از اندازه
  • ترس از پیری و مرگ

 

علل ابتلا به ترس از مرگ

برخی از عوامل می تواند باعث ایجاد این فوبیا در افراد شود که در ادامه به طور کامل به آن ها پرداخته شده است:

  • تجربه اتفاقات و ماجراهای نگران کننده در گذشته
  • کمرویی و خجالتی در زمان کودکی 
  • اختلالات روانی
  • ترس از اینکه قرار است آینده ای نامعلوم و عجیب را تجربه کنند.
  • سن: طبق تحقیقات صورت گرفته آمار ترس از پیری و مرگ در دهه دوم زندگی بالا رفته و سپس به مرور روند نزولی پیدا می کند.
  • بالا بودن سن والدین: افراد در سنین بالا ترس کم تری از مرگ دارند. البته هرچقدر هم که افراد مسن از روند پیری و مرگ خود بترسند‌، از ترس فرزندانشان کم تر می باشد.
  • عدم تواضع: عدم تواضع می تواند باعث افزایش نگرانی افراد شود. تواضع بالا باعث می شود که افراد بیش تر آماده مرگ باشند و برای مسائل مهم آمادگی بالاتری داشته باشند.
  • مشکلات سلامتی: مشکلات سلامتی که شامل مشکلات جسمانی و روانی می شود باعث افزایش نگرانی و اضطراب افراد در مورد مرگ می شود.
  • جنسیت: زنان و هم مردان هردو در برخی از شرایط ترس از مرگ را تجربه می کنند اما براساس تحقیقات انجام شده زنان، در دهه پنجم زندگی نیز با ترس از مرگ مواجه می شوند.
  • از دست دادن کنترل: برخی از امور غیرقابل پیشبینی مانند مرگ در زندگی توسط خود فرد قابل کنترل نیست. برخی از افراد با انجام چک آپ و مراجعه مکرر به دکتر سعی میکنند آن را کنترل کنند. این افراد ممکن است به وسواس یا اضطراب شدید دچار شوند که باعث اختلال در زندگی آن ها می شود.
  • درد و بیماری: برخی افراد از درد، فلج شدگی، بیماری، ناتوانی یا حتی از دست دادن حافظه می ترسند. دیده می شود که این افراد درگیر افکار مالیخولیا ،اختلالات جسمانی یا اختلالات دیگر می باشند و به شدت نسبت به مرگ حساسیت دارند.
  • نگرانی درباره اطرافیان از علت های ترس از مرگ: برخی از افراد نگران هستند که پس از مرگ آن ها چه بر سر خانواده هایشان خواهد آمد. والدین تنها بیش تر دچار این ترس می شوند زیرا نگران هستند فرزندشان بعد از آن ها به چه سرنوشتی دچار می گردد. برخی از افراد نیز نگران هستند که بدون آن ها خانواده هایشان دچار مشکلات مالی می گردند یا سرپرست خود را از دست می دهند.
  • مشاهده مرگ دیگران: بجز اشخاصی که در مشاغل بیمارستانی مشغول به کار هستند، برای دیگر افراد مشاهده مرگ امری بسیار نادر می باشد اما در صورت مشاهده مرگ دیگران زندگی فرد کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • لذت نبردن از زندگی: بسیاری از افراد تصور می کنند که هیچ یک از لذت های زندگی را تجربه نکرده اند. این افکار به صورت های مختلف می تواند شما را آزار دهد.

فوبیاهای مرتبط با ترس از مرگ

 ترس از سنگ قبر، ترس از مرگ در خواب، قبر و دیگر فوبیاهای رایج نشان دهنده ترس از مرگ می باشند. حتی فوبیا ارواح در بین افرادی که دچار فوبیا مرگ هستند دیده می شود البته این فوبیا تا حدودی ریشه دینی و اعتقادی نیز دارد. در ادامه فوبیاهایی ذکر شده است که با فوبیا مرگ در ارتباط می باشد:

ترس از عدم وجود:

این ترس به این معنی می باشد که فرد به وجود آخرت شک دارد و مرگ را پایان هستی خود می داند. این ترس که بیش تر در افراد بی ایمان دیده می شود فرد را نگران می کند که ممکن است مرگ پایان زندگی آن ها باشد.

ترس از مجازات ابدی:

این ترس هم در افراد بااعتقاد هم بی اعتقاد دیده می شود زیرا افراد با ایمان نیز از مجازات کارها و اعمال ناشایست خود می ترسند. 

دلایل این ترس بسیار گسترده می باشد و راه های زیادی برای بررسی آن وجود دارد برای بررسی علت دقیق بهتر است به روانشناس مراجعه کنید تا به طور تخصصی علت ترس شما را ریشه یابی کند.

چه کسانی بیش تر از مرگ می ترسد ؟

براساس آمار به دست آمده همان طور که به آن اشاره شد زن ها نسبت به مردها بیش تر دچار ترس از مرگ می شوند البته این ممکن است به این دلیل باشد که زن ها بیش تر در مورد ترس های خود صحبت می کنند

ترس از مرگ با افزایش سن کاهش نمی یابد ولی بعضی اوقات در جوان ها بیش تر از افراد مسن دیده می شود.

علاوه بر این براساس بررسی ها افزایش مراقبت و بهداشت عمومی به کاهش این فوبیا کمک می کند.

ترس از مرگ سالم یا ناسالم

ترس از مرگ می تواند خوب باشد، باعث شود بیش تر مراقب افکار و اعمال خودمان باشیم، بیش تر موارد ایمنی را رعایت کنیم و نگران سلامتی خودمان باشیم.

این واقعیت که همه ما روزی می میریم باعث می شود به این دنیا وابستگی کم تری داشته باشیم و اجازه ندهیم که یاد خدا در دل هایمان خاموش شود.

از طرفی ترس بیش از اندازه از مرگ می تواند باعث اختلال های جدی و اساسی در زندگی ما شود. این ترس می تواند به قدری فلج کننده شود که فرد انگیزه ای برای کار و تلاش نداشته باشد.

توجه داشته باشید که استرس و اضطراب هنگامی تبدیل به اختلال روانی می گردد که زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بعضی اوقات ترس از مرگ به فوبیا و وسواس تبدیل می‌شود و فرد نمی‌تواند به مرگ یا مسائل مربوط به آن فکر نکند.

چرا ترس از مرگ با افزایش سن بیشتر می‌شود؟

آیا تاکنون در مورد بحران میانسالی شنیده‌اید؟ طبق مشاهدات در این سن افراد تلاش می کنند تا اثری از خود در دنیا به جا بگذارند. اگر این بحران به درستی حل نشود در سنین بالا تر فرد دچار ترس از مرگ در سالمندان می شود نگاه به گذشته حسرت می خورد که نتوانسته کارهای مفیدی انجام دهد. 

درمان ترس از مرگ| راه هایی برای مقابله با ترس از مرگ

خود را به چالش بکشید

سعی کنید در شرایط مختلف دست به کارهای جدید بزنید، فعال باشید و فعالیت های مفید و سازنده انجام دهید. اگر مدت هاست با دوست خود حرف نزده اید با او تماس بگیرید. اگر کار نیمه تمامی دارید آن را به پایان برسانید.

اگر از برخی از روابط خود رضایت ندارید آن ها را تمام کنید. کارهایی که دوست ندارید را انجام ندهید.

مرگ چرخه طبیعت است

همیشه به یاد داشته باشید که مرگ بخشی از چرخه زندگی و طبیعت می باشد. این امر باعث می شود که مفهوم مرگ را راحت تر بپذیرید و با آن کنار بیایید.

درباره مرگ کتاب بخوانید

بسیاری از کتاب های دینی به شما در درک آخرت کمک می کنند. نویسنده های بسیاری نیز در مورد آخرت کتاب نوشته اند. مطالعه در این زمینه می تواند شما را با آخرت آشنا کند.

معنویت را بپذیرید

حتی افراد بی اعتقاد نیز باید به معنویت در زندگی اعتقاد داشته باشند و برای افزایش آن تلاش کنند. کارهای معنوی ما حتی بعد از مرگ نیز باقی می مانند.

از پرسیدن سوال درباره زندگی پس از مرگ وحشت نداشته باشید. این سوالات می توانند شما را به درک عمیق و درستی از مرگ برسانند و اضطراب شما را کاهش دهند. سعی کنید سوالات خود را از فردی آگاه بپرسید، برخی از افراد ناآگاه با پاسخ های متنوع می توانند شما را گم راه کنند.

تمرکز بر زندگی خوب

سعی کنید زندگی خوبی داشته باشید برای زندگی روزانه خود برنامه ریزی کرده، ورزش کنید، کتاب بخوانید به سرگرمی هایی که دوست دارید بپردازید. به یاد داشته باشید که تغییرات کوچک در زندگی نتایج بزرگی را به همراه دارد.

منبع :  درمان ترس از مرگ| سایه سیاه مرگ را از زندگیت دور کن

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 176 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 0:20

 

از بدبینی و شکاکیت تا اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی

اختلال شخصیت پارانوئید( DPP) یکی از اختلالات شخصیت غیر عادی است و از جمله علائم آن، بی اعتمادی و بدگمانی به دیگران است، بخصوص در زمانی که دلیلی برای مشکوک بودن وجود ندارد.

اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

یکی از بیماری های اختلال شخصیتی غیر عادی ( کلاسترA) است. این بیماران، رفتارهای عجیبی دارند که مشخصه اصلی این بیماری بداعتمادی و بدگمانی نسبت به دیگران است و از کودکی یا نوجوانی شروع می شود. این بیماری در مردان بیشتر دیده شده است.

علائم و علل شکاکیت

علت اصلی اختلال پارانوئید مشخص نیست ولی ناشی از عوامل روانی و بیولوژیکی است. این بیماری در افرادی که در فامیل و خویشاوندی سابقه اختلال هذیانی دارند، بیشتر است. ضربه جسمی یا عاطفی در دوران کودکی نیز در این بیماری نقش دارد.

علائم اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

این بیماران دائما سعی در تهدید و تحقیر دیگران دارند و به همین دلیل در ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند.

مبتلایان به این بیماری دارای این علائم هستند:

  1. به تعهد، وفاداری دیگران مشکوک اند.
  2. تمایلی به اعتماد به دیگران ندارند و اطلاعات شخصی شان را به کسی بازگو نمی کنند.
  3. آدم های کینه ای هستند و انتقاد پذیر نیستند.
  4. دائما عصبانی هستند و به همسر یا نامزد خود مشکوک اند.
  5. اعتقاد دارند همیشه حق با آنهاست.

اختلال شخصیت پارانوئید چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک با گرفتن یک شرح حال معاینه و ارزیابی را انجام می دهد، هرچند آزمایش خاصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد.

زمانی که پزشک هیچ علائمی پیدا نکند، بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهد. اختلال هذیانی با اختلال پریشی مانند اسکیزوفرنی متفاوت است، مثلا فرد مبتلا به پارانوئید صداها را نمی شنود.

مدیریت و درمان بیماری شکاکیت

فرد مبتلا به DPP به دیگران بی اعتماد است و این برای متخصص مراقبتی مشکل ایجاد می کند؛ چون اعتماد یک اصل مهم روانی در مشاوره گرفتن است.

به همین دلیل افراد مبتلا به این بیماری از برنامه درمانی پیروی نمی کنند. این بیماری داروی خاصی ندارد ولی برای درمان از داروهای ضد اضطراب و افسردگی استفاده می کنند.

عوارض اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

فرد در ایجاد ارتباط با دیگران و وارد شدن به موقعیت های اجتماعی دچار مشکل می شود و عمدتا درگیر  نبرد حقوقی می شوند.

آیا می توان از اختلال شخصیت پارانوئید پیشگیری کرد؟

هرچند این اختلال پیشگیری ندارد ولی ممکن است به فردی که در معرض این اختلال است اجازه دهد تا بتواند راه موثری برای رویارویی با این بیماری بیاموزد.

چشم انداز فرد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید چیست؟

این بیماری یک اختلال مزمن است و در طول زندگی بیمار باقی می ماند، هرچند برخی از این بیماران عملکرد خوبی دارند و ازدواج می کنند و شغلشان را گسترش می دهند.

اختلال شخصیت مرزی ( DPB )

این اختلال بر خلق و خو و رفتار و تفکر شما تاثیر می گذارد، که با راهنمای درمان همه چیز ناپایدار خواهد بود.

اختلال شخصیت مرزی ( DPB ) چیست؟

احساسات و روابط ناپاایداری دارند و متزلزل اند و موارد مورد علاقه شان نیز ذائما در حال تغییر است.

افراد مبتلا به این بیماری حساس هستند و زمانی که عصبانی و ناراحت هستند به سختی آرامش پیدا می کنند. این بیماران در زمان تفکر راجع یک مسئله ممکن است چیزهای آزاردهنده بگویند یا به روش نامناسب رفتار کنند.

اختلال شخصیت مرزی قابل درمان است

( DPB ) قابل درمان است و این بیماری بهتر از افسردگی و اختلال دوقطبی است و این بیماران با درمان می توانند بهتر شوند. با گذشت زمان رفتار جدیدی را انجام می دهد که باعث تعادل عاطفی فرد می شود.

شناخت اختلال شخصیت مرزی

  • احساس پوچی می کنم.
  • اغلب عصبانی و مضطرب است.
  • ترس از تنهایی و ترک کردن افراد مهم زندگی اش
  • دائما کارهای خطرناک و ناسالم انجام می دهد مثل مصرف الکل و اعتیاد به مواد مخدر
  • خودآزاری انجام می دهد مثل خودکشی
  • انجام حرکات تکانشی زمانی که در یک رابطه احساس ناامنی می کنند.

علائم و نشانه های اختلال شخصیت مرزی

به طریق های مختلف ظاهر می شود، روانپزشکان علائم این اختلال را به ۶ دسته تقسیم می کنند که برای تشخیص ( DPB ) باید ۵ مورد از این علائم را داشته باشد و علائمی طولانی مدت باشد.

علامت اختلال شخصیت مرزی

از جمله علائم این بیماری ترس از تنها ماندن و رها شدن است، اگر یکی از اعضای خانواده به خانه دیر برسند باعث ترس شدید برای فرد مبتلا می شود و ممکن است شروع به دعوا کند و مانع از خروج افراد از خانه شود.

روابط ناپایدار افراد مبتلا به شخصیت مرزی، تمایل به داشتن روابطی شدید و کوتاه مدت دارند.

به سرعت عاشق می شوند و این باعث ضربه عاطفی می شود، با فرد جدیدی که روبه رو می شوند ولی به سرعت ناامید می شوند. گاهی نسبت به خود متنفر و گاهی احساس خوبی دارند و این افراد ممکن است دائما شغل و دوستان خود را تغییر دهند.

رفتارهای تکانشی و خود ویرانگر

زمانی که ناراحت هستید یکدفعه پولی را خرج می کنید که توانایی پرداختش را ندارید، علائم دیگر مثل: پرخوری، دزدی، رابطه جنسی پر خطر، زیاده روی در مصرف الکل و مواد مخدر

خودآزاری در بیماری شخصیت مرزی

خودکشی، فکر کردن به خود کشی، تهدید به خودکشی و در انتها اقدام به خودکشی، خود آزاری مثل بریدن و سوزاندن

نوسانات عاطفی شدید احساسات و خلق و خوی ناپایدار رایج است، یک لحظه شاد و یک لحظه افسرده و ناامید است، این اختلال بر خلاف نوساناتی عاطفی افسردگی بسیار شدید و سریع از بین می روند.

احساس پوچی در اختلال شخصیت مرزی

افراد مبتلا به این بیماری دائما احساس پوچی می کنند، که این احساس ناراحت کننده است و در نهایت منجر می شود که شما این خلا و پوچی را با مواد مخدر یا روابط جنسی پر خطر پر کنید.

خشم انفجاری

افراد مبتلا به این بیماری دائما عصبانی هستند و با علائمی مثل فریاد زدن و یا خورد کردن وسایل خشمشان را از بین می برند. همچنین این افراد دائما به همه چیز مشکوک اند و زمانی که استرس دارند ممکن است ارتباطشان را با واقعیت از دست بدهند.

اختلال مشترک رایج

اختلال شخصیت مرزی به سختی تشخیص داده می شود ولی یکسری اختلالت مشترک دارد که عبارتند از:

  • افسردگی یا اختلال دوقطبی
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • اختلالات اشتها
  • اختلالات اضطرابی
  • علل اختلال مرزی

بسیاری از روانشناسان این اختلال  را ناشی از عوامل بیولوژیکی، ارثی یا درونی و یا عوامل بیرونی مثل تجارب آسیب زایی که فرد در دوران کودکی دیده، می دانند.

تفاوت های مغزی

فرد مبتلا به DPB مغزش در حالت آماده باش قرار دارد و دائما در حال جنگ و گریز استو زمانی که سوئیچ جنگش روشن شود مغز منطقی اش از کار می افتد.

حقیقت این است که شما با تمرین هایی که از مشاور خود می گیرید قادر خواهید بود که مغزتان را تغییر دهید، برخی از این تمرین ها مثل مدیتیشن باعث رشد مغز شما خواهد شد.

منبع : از بدبینی و شکاکیت تا اختلال شخصیت پارانوئید و شخصیت مرزی

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 157 تاريخ : دوشنبه 22 فروردين 1401 ساعت: 0:17

 

اگر این سوالات برای شما مطرح است، حتما مطالعه کنید. چگونه گوشی را ترک کنیم و درس بخوانیم ؟ چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم ؟ چگونه از گوشی دوری کنیم و درس بخوانیم ؟

آیا این آشنا به نظر می رسد؟

هفته آینده یک امتحان بزرگ در پیش دارید، بنابراین می دانید که زمان آن رسیده است که کتاب ها را امتحان کنید.

پشت میز مطالعه خود می نشینید و شروع به مرور یادداشت های خود می کنید.

پنج دقیقه بعد، تلفن شما خاموش می شود. این یک پیامک از پسر عمویت لیلی است. او در مورد سفر خانوادگی که بعد از امتحان می روید می پرسد.

پس از تبادل شش پیامک با لیلی، به زمان نگاه می کنید. 15 دقیقه گذشت!

تلفن خود را کنار می گذارید و به خواندن یادداشت های خود باز می گردید. 10 دقیقه بعد، میل ناگهانی و طاقت فرسا برای بررسی فید اخبار فیسبوک خود پیدا می کنید.

شما فقط قصد دارید چند دقیقه را در فیس بوک بگذرانید، اما در نهایت سه آلبوم عکس را مرور می کنید، روی چهار وضعیت نظر می دهید و دو ویدیو را تماشا می کنید.

شما تصمیم می گیرید وضعیت خود را به روز کنید: «معضل زندگی: برای امتحان مطالعه کنید یا فیس بوک را بررسی کنید. فیس بوک برنده می شود.» همه اینها 20 دقیقه دیگر از شما وقت می گیرد.

من مطمئن هستم که قبلاً چنین چیزی برای شما اتفاق افتاده است. زمانی که دانشجو بودم این اتفاق برای من افتاد و اکثر دانشجویانی که با آنها کار می‌کنم به من می‌گویند که این اتفاق خیلی زیاد برایشان می‌افتد.

اما امیدی هست تکنیک های ساده ای وجود دارد که می توانید از آنها برای پیروزی در جنگ علیه عوامل حواس پرتی استفاده کنید.

چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم
چگونه گوشی را کنار بگذاریم و درس بخوانیم

در اینجا شش نکته برای شما آورده شده است:

1. گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و آن را در انتهای دیگر اتاق قرار دهید.

اگر صاحب یک گوشی هوشمند هستید، می دانید که چقدر می تواند حواس شما را پرت کند. فیس بوک، توییتر، ایمیل، پیام های متنی و بله، کل اینترنت در دسترس شماست.

حتی یک گوشی غیرهوشمند هم می تواند به شدت حواس پرت کننده باشد!تبلیغات

به این ترتیب، توصیه می‌کنم – در شروع جلسه مطالعه – تلفن خود را در حالت بی‌صدا قرار دهید و آن را دور از خود قرار دهید. ترجیحاً باید آن را در انتهای دیگر اتاق قرار دهید.

به این ترتیب در حین مطالعه با تماس تلفنی یا پیامک قطع نمی شوید. وقتی استراحت می کنید همیشه می توانید هر 30 یا 45 دقیقه گوشی خود را چک کنید.

اگر با خودتان صادق باشید، اعتراف خواهید کرد که تعداد کمی از پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی که دریافت می‌کنید نیاز به پاسخ فوری دارند، بنابراین منطقی است که وقتی استراحت می‌کنید با طرف مقابلتان تماس بگیرید.

2. دسترسی به اینترنت خود را خاموش کنید.

ممکن است قصد داشته باشید از رایانه خود برای کار استفاده کنید، اما در عوض می توانید به راحتی خود را در فیس بوک یا یوتیوب بیابید. (شما می دانید منظورم چیست. منا آذری...

ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 185 تاريخ : پنجشنبه 18 فروردين 1401 ساعت: 23:57

 

اختلالات تجزیه ای، انواع و نحوه درمان اختلالات گسستی

اختلالات تجزیه ای به اختلالاتی گفته می شود که ویژگی مشترک آن از دست دادن دوره ای هویت فردی می باشد، در این شرایط فرد هوشیاری اش را نسبت واقعیت خود، عاطفه، حافظه و یا کارکردهای حسی – حرکتی از دست می دهد.

به احتمال زیاد شما هم حالاتی از گسست را تجربه کرده اید زیرا وضعیتی شایع می باشد و بسیاری از افراد بعد از اتفاقات استرس زا مانند تصادف با آن رو به رو می شوند.

هم چنین زمان هایی که بسیار خسته هستید ممکن است درجات بسیار خفیفی از گسست را تجربه نمایید. اما در برخی از موارد احساس واقعی نبودن، بسیار ترسناک و شدید می شود به طوری که بر روی کارکرد بهنجار فرد سایه می اندازد.

اختلالات تجزیه ای با آسیب های روانی مانند اضطراب، مشکلات خلقی و اختلالات شخصیت همراه می باشد و در این شرایط باید از مشاوره روانشناسی کمک بگیرید تا مشکلات را به خوبی تشخیص دهد و برای درمان اقداماتی را انجام دهد.

گسست در اختلالات تجزیه ای به چه معناست؟

زمانی که شخص از خودش یا محیط اطرافش جدا می شود، خیال می کند همه چیز خواب و رویاست و در این حالت گسست اتفاق می افتد. در صورتی که حالت گسست را تجربه کرده باشید حس می کنید که دنیا برای شما واقعیت ندارد و زمان به کندی می گذرد و در این صورت تجربیاتی از گسست خواهید داشت که عبارت اند از:

  • احساس واقعی نبودن
  • نگاه کردن به خود به عنوان یک فرد سوم
  • احساس جدایی نسبت به عواطف و هیجاناتی که در درون فرد جریان دارد.

انواع اختلالات تجزیه ای

اختلالات تجزیه ای باعث گسیختگی و اشکال در کارکردهای هوشیاری، حافظه، هویت یا ادراک محیط می شود که به صورت ناگهانی یا تدریجی به وجود می آید و شامل اختلالات زیر می باشد:

  1. اختلال هویت تجزیه ای، چند شخصیتی
  2. فراموشی تجزیه ای
  3. اختلال گسست از خویشتن، گسست از واقعیت

اختلال هویت تجزیه ای

زمانی که فرد درگیر اختلال هویت تجزیه ای می شود یک یا چند حالت شخصیتی متفاوت از یکدیگر دارند و در هر کدام از دوره های مختلف یکی از این شخصیت ها بر بقیه هویت هایش غالب می شود.

زمانی که فرد وارد شخصیت مقابل می شود عاطفه، خلق و تمام خصوصیاتی که با آن خودش را می شناسد و یا دیگران او را می شناسند، دچار تغییراتی می شود.

هم چنین به خاطر آوردن برخی از اتفاقات روزانه یا حتی اطلاعات مهم شخصی برای او سخت می شود و در این امر ناتوان می شود، این فراموشی ها باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شده و در زمینه های شغلی، رانندگی و غیره مشکلاتی را ایجاد می کند.

این افراد تغیراتی از این دست را به کرات تجربه می کنند، به طوری که خودشان را در مکان دیگری می یابند و به یادشان نمی آید که چه زمانی و چگونه به آن جا رفته اند.

به طور کلی اختلال هویت تجزیه ای همان چیزی است که در اصطلاح عامیانه آن را به عنوان اختلال چند شخصیتی می شناسیم.

در این حالت فرد هویت یک پارچه خود را به طور ناخودآگاه به شخصیت های منفرد و جداگانه تقسیم می کند که در هر کدام از موقعیت ها یکی از آن ها کنترل شخصیت او را در دست می گیرند.

در این حالت ممکن است فرد از وجود شخصیت های مختلفش باخبر باشد و یا در هر زمان تنها یکی از آن ها که بر دیگر شخصیت ها غالب است را شناسایی کند.

فراموشی تجزیه ای

فراموشی تجزیه ای یکی از اختلالات تجزیه ای می باشد. در اختلال فراموشی تجزیه ای یا دزدودگی گسستی، فرد یکی از وقایع زندگی اش را که منبع آسیب و استرس به او می باشند را به طور ناخودآگاه از یاد می برد.

این وقایع به درستی در حافظه فرد ذخیره شده است اما بار آسیب زدایی شدیدی به همراه دارد و فرد آن را به خاطر نمی آورد.

فراموشی تجزیه ای گاهی اوقات به یک نوع اختلال منحصر به فرد تبدیل می شود و در برخی موارد در کنار علائمی دیگر بیانگر وضعیت روانشناسی متفاوتی خواهد بود. به عنوان مثال زمانی که فرد دچار اختلال استرس پس از سانحه می شود با رویداداهای هولناکی رو به رو می شود.

در برخی از موارد ذهن فرد به طور ناخودآگاه آن چه که در زمان حادثه روی داده است را به یاد نمی آورد و انگار بخشی از تجربیات خود را از دست داده است.

البته در کنار فراموشی تجزیه ای علائم دیگری مانند احساس برانگیختگی، گوش به زنگی مفرط، اجتناب از مواجهه با عامل استرس زا و درگیری دائم با افکار مزاحم مرتبط با رویداد ناگوار وجود دارد که در این شرایط به متخصص کمک می کند تا بتواند اختلال فراموشی تجزیه ای را از سایر موقعیت ها جدا کند و آن اختلال را به درستی تشخیص دهد.

اختلال مسخ شخصیت – مسخ واقعیت

زمانی که فرد درگیر گسست از خویشتن نسبت به خود می شود، احساس غیر واقعی بودن، جدا بودن یا از بیرون نظاره گر خود را را تجربه می کند و هم چنین آن فرد نسبت به افکار، احساس، حواس خود و اعمالش حس جدایی و گسست را دارد.

هم چنین فردی که مبتلا به اختلال گسست از واقعیت می شود احساس غیرواقعی بودن جهان خارج یا گسستگی از آن در او به وجود می آید به طوری که احساس می کند اطرافیان یا اشیا محیط رویاگونه و مه گرفته اند.

به عنوان مثال فردی که به اختلال هویت تجزیه ای مبتلا می شود ممکن است بگوید “من کسی نیستم”، “من وجود ندارم”، یا “فکر می کنم نمی توانم احساساتی که در درونم جریان دارند را احساس کنم.”

احساس مسخ شخصیت حالت های مختلفی به خود می گیرد و به صورت های گوناگون ظاهر می شود به عنوان نمونه احساس ربات بودن، فقدان کنترل بر صحبت کردن و یا حرکات و تجربه جهان از جایی خارج از بدن، همگی مربوط به مسخ شخصیت و واقعیت می باشد. که در افرادی که به این اختلال دچار هستند نمایان می شود.

منبع : اختلالات تجزیه ای

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 150 تاريخ : چهارشنبه 17 فروردين 1401 ساعت: 23:20

 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوجین آن را تجربه می کنند یکنواختی در زندگی زناشویی می باشد. این یکنواختی می تواند به دلیل تکرار مداوم در زندگی ایجاد شده و باعث سردی رابطه میان زن و شوهر بشود. مشکلات زیادی به دلیل عدم تنوع در رابطه جنسی می تواند به وجود بیاید و حتی باعث افسردگی، اضطراب، خیانت و مسائل دیگری می شود، بنابراین زوجین باید تلاش کنند تا از تکرار و یکنواختی دوری کنند.

احتمالا شنیده اید که مردان تنوع در رابطه را دوست دارند. این موضوع که به دلیل عدم آگاهی کافی از روابط جنسی ایجاد می شود. تنوع طلبی ویژگی خاص مردان نیست و زنان نیز می توانند این ویژگی را داشته باشند. در این مقاله به تنوع و اهمیت آن در رابطه میان زوجین و ایجاد آن به منظور بهبود زندگی مشترک می پردازیم.

اهمیت تنوع در رابطه زناشویی

رابطه زناشویی متنوع اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا با ایجاد هیجان، شوق و اشتیاق آتش عشق میان زوجین را روشن نگه می دارد. همان طور که گفته شد عدم تنوع در رابطه زناشویی می تواند مشکلات زیادی را مانند خیانت یا افسردگی به همراه داشته باشد. 

در صورت از بین رفتن تنوع در رابطه بسیاری از افراد با افزایش شرکای جنسی و رابطه های نامشروع به دنبال تنوع در رابطه جنسی خود می گردند و با این کار سلامت جسمانی و روانی خود را به خطر می اندازند، این در حالی است که زوجین با افزایش آگاهی و مراجعه به مشاور می توانند این مسئله را به درستی مدیریت کنند و رابطه خود را نجات دهند.

چگونه رابطه جنسی هیجان انگیزی داشته باشیم

چگونه در روابط زناشویی تنوع ایجاد کنیم؟

در ابتدا باید با مفهوم تنوع در زندگی مشترک آشنا شویم، برخی افراد انجام کارهای ناپسند و خلاف شرع را هنگام رابطه جنسی تنوع می دانند و به وسیله آن ها سعی دارند در رابطه خود تنوع ایجاد کنند.

این در حالی است که تنوع نباید باعث شود رابطه جنسی از شکل مشروع و ایمن خود خارج شود و سلامت روحی و جسمانی زوجین را به خطر بی اندازد. اگر از تنوع در رابطه زناشویی می ترسید و شنیدن در مورد آن حالتان را بد می کند، احتمالا تعریف اشتباهی از تنوع در ذهن دارید. 

تنوع در زناشویی به این معنا می باشد که زوجین تلاش کنند تا فضایی ایجاد شود که باعث لذت بیش تر آن دو در طول رابطه جنسی شود. توجه داشته باشید که این فضا را می توان به شکل های متفاوتی ایجاد کرد و نمی توان یک نسخه برای همه زوجین صادر کرد. در ادامه به روش های مناسب ایجاد تنوع در رابطه جنسی اشاره شده که زوجین می توانند با توجه به روحیه خود از آن کمک بگیرند:

1. خودتان را در اولویت قرار دهید| کارهای جالب در رابطه

ممکن است یکی از دلایل سردی رابطه میان شما و همسرتان عدم اعتماد به نفس شما باشد، اگر احساس می کنید که نمی توانید خودتان را دوست داشته باشید بهتر است که وقت بیش تری برای خودتان بگذارید. اگر حس بدی به عملکرد خودتان در رابطه داشته باشید این حس را به همسرتان نیز منتقل می کنید و به مرور هیجان رابطه شما به مرور از بین می رود.

یکی از مواردی که با اعتماد به نفس زنان و مردان ارتباط زیادی دارد افزایش یا کاهش وزن می باشد. اگر وزن مطلوب خود را از دست داده اید می توانید با رفتن به باشگاه، ورزش و استفاده از برنامه های غذایی به وزن مطلوب خودتان بازگردید. 

بیماری های مقاربتی نیز جزو مواردی است که باعث کاهش اعتماد به نفس افراد در طول زمان می شود. از چیزهای دیگری که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود می توان به ویژگی های ظاهری مانند ریزش مو، ماه گرفتگی یا بیماری های خاص اشاره کرد اما به طور کلی می توان با کمک مشاور یا مطالعه اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

2. برای برقراری رابطه جنسی زمان هایی را تعیین کنید

نیازی نیست تمام فکرتان را به زمان بندی مشغول کنید اما بهتر است که برنامه ای در ذهنتان داشته باشید و مطابق با آن تصمیم بگیرید.

از معاشقه غافل نشوید سعی کنید از روش های همیشگی دوری کنید، نوازش، حرف های عاشقانه جدید، حمام دو نفره، حرف های تحریک کننده، همه می توانند روابط شما را دگرگون کنند.

منبع : چگونه رابطه جنسی هیجان انگیزی داشته باشیم (12 روش معجزه آسا)

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 337 تاريخ : چهارشنبه 17 فروردين 1401 ساعت: 23:18

 

انتخاب عشق اشتباه امری است که بسیاری از افراد در طول زندگی آن را تجربه کرده اند، عشق یک احساس پیچیده می باشد  که می تواند انسان را بسیار گمراه کند و با احساسات مختلفی اشتباه گرفته شود، عشق در صورتی که حقیقی باشد باعث تکامل و قوی تر شدن افراد می شود اما عشق و عاشقی اشتباهی زمینه تخریب و نابودی انسان را به وجود می آورد.

اولین اصلی که باید به آن توجه کرد عاشق شدن به زمان نیاز دارد و عشق یک شبه و در یک نگاه ایجاد نمی شود، افرادی که کم تجربه و کم سن و سال هستند در ارتباط با دیگران سریع تر درگیر عشق نادرست می شوند و در صورتی که فرد در مورد احساسات اشتباه آگاهی داشته باشد راحت تر می تواند اعمال و رفتارش را کنترل کند، در ادامه این مقاله به بررسی کامل موضوع عاشقی غلط و احساسات مشابه با آن می پردازیم.

انتخاب عشق اشتباه

در ابتدا باید عناصر عشق واقعی را بشناسید و بدانید که عشق واقعی چگونه می باشد زیرا بسیاری از احساسات هستند که شبیه عشق اند ولی با عشق واقعی فاصله بسیاری دارند که در این مقاله برخی از این احساسات اشتباه را بیان می کنیم.

  1. شهوت

شهوت یا به عبارتی میل جنسی زنان و مردان احساسی می باشد که برخی از افراد آن را به اشتباه عشق در نگاه اول می دانند، اما باید توجه داشته باشید که شهوت احساس شدید و ناگهانی می باشد و به دلیل جاذبه بسیار زیادی که دارد با عشق اشتباه گرفته می شود و هم چنین شهوت بر مبنای جاذبه های فیزیکی می باشد و به مراحل اولیه رابطه مربوط می شود.

برای این که دو نفر واقعا عاشق یکدیگر شوند به زمان نیاز دارد و عشق واقعی در زمان کوتاه به وجود نمی آید و جاذبه های فیزیکی و شهوت بخش مهمی از رابطه عاشقانه می باشد. نباید آن ها را محدود کرد، عشق واقعی شامل شهوت می شود ولی مدت زمان بیشتری برای شناخت و عشق واقعی لازم است و در صورتی که می خواهید با احساسات خود آشنا شوید و آن ها را عمیق تر بشناسید باید از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

  1. عشق وسواسی

افرادی که دچار عشق وسواسی می شوند، احساسات اشتباه و بی اساس خودشان را به صورت منطقی تحلیل می کنند و آن ها فکر می کنند اگر کسی همیشه در فکر آن هاست یعنی عاشق او شده است این احساس تا حدودی شبیه به شهوت می باشد اما از آن مخرب تر است به طوری که بعد از مدتی شهوت از بین می رود اما عشق وسواسی هم چنان به قوت خود باقی می ماند.

فردی که تمام انرژی اش را صرف علاقه وسواسی می کند به تدریج هویت خود را فراموش کرده و بیش از پیش به فرد مقابل خود وابسته می شود، اگر درگیر رابطه ای هستید که فکر می کنید خودتان را گم کرده اید و همواره به دنبال خوشحال کردن طرف مقابل تان هستید ( در حالی که او مثل شما برخورد نمی کند) بدانید که درگیر یک رابطه وسواسی شده اید.

  1. رابطه برگشتی

رابطه برگشتی به رابطه ای می گویند که به سرعت و بعد از رابطه عاشقانه دیگر شروع می شود، در این رابطه فرد به خاطر لذت و امنیتی که در رابطه قبل تجربه کرده است تمایل دارد همواره عاشق باشد و خودش را متقاعد می کند که عاشق فرد جدیدی شده است، در صورتی که رابطه قبلی تمام نشده است و فرد رابطه جدید را با رابطه قبلی مقایسه می کند و سعی می کند تا مشکلات رابطه قبلی را حل نماید.

به عبارت دیگر رابطه قدیمی مانع از پیشرفت رابطه جدید می شود و رابطه برگشتی حسی شبیه به عشق در فرد به وجود می آورد اما در واقع این احساسات تحت تاثیر احساسات ناراحت کننده رابطه قبلی می باشد در صورتی آگاهی خود را در مورد عشق بیشتر کنید می تواند در روابطتان تصمیمات صحیح تری را بگیرید.

روابط عاشقانه بی سرانجام

برخی از مواقع رابطه عاشقانه با مشکلاتی رو به رو می شود که باعث بی سرانجامی در رابطه می گردد در این شرایط باید افراد از روابط و پیامدهای ناگوار آن اطلاع داشته باشند تا از ادامه دادن آن خودداری کنند، برای این که از این روابط جلوگیری شود باید علل عاشقی نادرست به درستی شناخته شود.

  1. عشق یک طرفه

عشق یک طرفه متعادل و طبیعی نمی باشد در رابطه عاطفی باید تعادل برقرار شود و هر دو طرف به یک اندازه عشق را به یکدیگر انتقال دهند در غیر این صورت تعادل آن ها از هم می پاشد و یک رابطه تعقیب شونده و تعقیب کننده به وجود می آید.

در این مواقع یکی از طرفین از عشق بیش از حد کلافه شده و دیگری احساس می کند که به او و احساساتش خیانت شده است در این شرایط فرد نمی تواند احساس آرامش داشته باشد و پس از مدتی دچار درماندگی می شود و هم چنین نسبت به عشقش دلسرد می شود.

  1. عشق آرمانی

یک رابطه در صورتی تبدیل به عشق می شود که فرد طرف مقابلش را همانطور که هست دوست داشته باشد و او را بپذیرد، اگر عاشق کسی شده اید که می تواند باشد یا ممکن است در آینده بشود درگیر احساس اشتباهی شده اید در این حالت شما عاشق فرد مقابل خود نمی باشید بلکه عاشق کسی شده اید که ممکن است در آینده به او برسید.

  1. عاشق ظاهر کسی بودن

در صورتی که احساس کردید طرف مقابل تان را به خاطر ظاهر زیبا، وضع مالی خوب، موقعیت اجتماعی و سایر ویژگی های ظاهری انتخاب کرده اید در این شرایط از خودتان بپرسید اگر این ویژگی ها را نداشت عاشق او می شدید؟ در صورتی که جوابتان منفی باشد و تنها عاشق ویژگی های ظاهری او شده باشید دچار عشق اشتباهی شده اید که سرانجامی نخواهد داشت و احتمال این که به شکست ختم شود بسیار زیاد است.

  1. عشق اشتباه : عدم رهایی از رابطه قبلی

برای این که عشق و رابطه صحیحی داشته باشید باید احساسات و عاطفه هر دو طرف در دسترس باشد، در صورتی که خودتان یا نامزدتان درگیر عشق دیگری هستید و نتوانسته اید عشق گذشته تان را فراموش نکرده اید بهتر است فکر جدیدی برای رابطه تان بکنید زیرا این عشقی که شما درگیر آن هستید اشتباه می باشد و سرانجامی خوبی نخواهد داشت.

منبع : عشق اشتباه، هر احساسی عشق نیست ( + چند نمونه)

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 139 تاريخ : سه شنبه 9 فروردين 1401 ساعت: 0:55

 

چگونه می توان نشانه های تحریک مردان را شناخت؟ یکی از پیچیده ترین فعالیت های بدنی انسان، فعالیت های جنسی می باشد، زمانی که شما بدن همسرتان را به خوبی بشناسید می توانید کیفیت روابط تان را افزایش دهید. 

به عنوان مثال تحرکی جنسی آقایان نسبت به خانم ها آسان تر است و عواملی بسیاری در تحریک شدن آقایان تاثیر دارد به عنوان مثال عواملی مانند بلوغ زودرس یا دیررس، میزان فعالیت های فیزیکی، تغذیه و غیره از عواملی هستند که بر روی شکل و نحوه برانگیختگی آقایان اثر می گذارند. اما به طور کلی چیزهایی که باعث تحریک آقایان می شود در بیشتر موارد مشترک می باشد.

در این مقاله نشانه های برانگیختگی مردان را مورد بررسی قرار می دهیم و آن ها را بیان کرده در صورتی که با مشکلاتی در این خصوص مواجه شدید می توانید از مشاوره جنسی کمک بگیرید.

نشانه های تحریک مردان: فرایند عمل جنسی

رابطه جنسی فعالیتی است که ذهن و بدن را درگیر می کند و با هم به سمت یک مقصد ( ارگاسم) حرکت می کنند. این فرایند مجموعه ای از فعل و انفعالات جسمی و روانی می باشد که ترتیب خاص خود را دارد، در صورتی که به این چرخه پاسخ جنسی توجه شود یک آمیزش جنسی موفق ایجاد می شود.

نشانه های تحریک جنسی مردان که باید بدانید

الف) تحریک مردان، برانگیختگی

اولین مرحله برای شروع یک آمیزش، انگیزش و برانگیختگی جنسی می باشد برای این که آقایان به مرحله برانگیختگی جنسی برسند وجود آمادگی ذهنی و مقدار کافی از هورمون تستوسترون لازم است. بدن بسیاری از مران بعد از بلوغ، هورمون تستوسترون را در سراسر عمرشان تولید می کند. اگر چه به مرور زمان این هورمون سیر نزولی پیدا می کند و کاهش می یابد اما قطع نمی شود.

منشا تحریک مردان می تواند یکی از حواس پنجگانه مانند لامسه، بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی باشد در صورتی که هر کدام از این حواس در معرض سوژه جنسی قرار بگیرد، می تواند باعث تحریک مردان به میزان متفاوتی شود. 

در این شرایط اطلاعات جنسی وارد مغز می شود و پردازش آن صورت می گیرد، این پردازش در بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس انجام می شود.

ب) نشانه های تحریک مردان: نعوظ

در نتیجه برانگیختگی آقایان، نعوظ ( سفت شدن) آلت تناسلی می باشد. در این شرایط خون بیشتری وارد آلت تناسلی شده و باعث متورم و سفت شدن آن می شود. امروزه با شناخت جنبه های مختلف فرآیند نعوظ در مردان، درمان مشکلات احتمالی مختلف و اختلال نعوظ در این زمینه، امکان پذیر می باشد.

ج) نشانه های تحریک مردان: افزایش ضربان قلب

مرحله سوم در تحریک و عمل جنسی آقایان افزایش ضربان قلب و فشار خون در سراسر بدن می باشد. بسیاری از آقایان در زمان عمل جنسی به دلیل جمع شدن خون، صورتشان سرخ می شود، بیضه هایشان متورم شده و تا 50 درصد به سایز اندام جنسی شان اضافه می شود. هم چنین در این مرحله پروستات وکیسه های منی شروع به ترشح مایع می کنند.

ح) تحریک مردان، ارگاسم

عمل جنسی با رسیدن به مرحله ی چهارم ( ارگاسم) به اوج لذت خود می رسد، زمانی که مردان ارضا می شوند انزال ( خروج منی از بدن) رخ می دهد که لذت بسیاری به همراه دارد. مردان در هنگام انزال میزان ضربان قلبشان به بالاترین حد می رسد و عضلات دچار انقباض شده و منی از آلت مردان خارج می شود.

خ) تحریک مردان، فروکش کردن

مرحله پنجم از فرآیند عمل جنسی در آقایان فرونشینی جنسی و برطرف شدن تورم صورت می گیرد. در این مرحله آلت تناسلی به حالت اولیه خود باز می گردد و این امر در بسیاری از موارد بعد از انزال صورت می گیرد اما ممکن است در برخی از موارد مانند رویدادهای مداخله گر، آلت تناسلی قبل از انزال و ارضا شدن، نعوظ خود را از دست بدهد و آلت تناسلی به حالت اول برگردد و فرد ارضا را تجربه نکند.

د) تحریک مردان، عدم پاسخ گویی به سیگنال های جنسی

مرحله ششم که آخرین مرحله از فرآیند عمل جنسی در آقایان می باشد، حس آرامش رخوت انگیزی در آن ها ایجاد می شود که بعد از فروکش کردن در آن ها به وجود می آید. از نظر زمانی این مرحله ممکن است 30 دقیقه تا 3 ساعت طول بکشد. بعد از این که فرد دچار انزال می شود سیستم عصبی مردان به  تحریک جنسی پاسخ نمی دهد. برای این که در این زمینه اطلاعات شما افزایش یابد باید اطلاعات خود را در مورد بعد از انزال افزایش دهید.

نشانه های تحریک مردان: عوامل تحریک جنسی

اول از همه باید نقاط تحریک آمیز آقایان را بشناسید، رعایت برخی از نکات ساده می تواند تحریک پذیری همسرتان را افزایش دهد و به اوج خود رساند. تحریک جنسی همسر یکی از مهارت هایی است که کم کم به دست می آید.

در ادامه این مقاله چند عامل اصلی را بیان می کنیم.

منبع : نشانه های تحریک جمسی مردان که باید بدانید

منا آذری...
ما را در سایت منا آذری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : منا monaazari بازدید : 143 تاريخ : سه شنبه 9 فروردين 1401 ساعت: 0:53

خبرنامه